Od sierpnia w Banku PKO Banku Polskim działa nowy centralny system optymalizujący procesy podatkowe i okołopodatkowe. RPP 2.0, bo tak się nazywa, to dedykowana dla PKO Banku Polskiego wersja naszego VSoft Tax Reporting, narzędzia do kompleksowej obsługi wszystkich rodzajów zeznań podatkowych, które instytucje finansowe oraz wszelkiego rodzaju przedsiębiorstwa zobligowane są wysyłać do Ministerstwa Finansów oraz innych organów (ZUS, PFRON, urzędów miast i gmin).
Na czym polegał projekt
PKO Bank Polski dysponował systemem RPP 1.0, zapewniającym obsługę procesów biznesowych dotyczących obowiązków podatkowych PKO Banku Polskiego jako instytucji pełniącej funkcję płatnika. Miały one zostać zoptymalizowane, a nowy system miał powstać z wykorzystaniem nowoczesnych, wydajnych technologii, z uwzględnieniem trendów UX i UI. Tak się też stało. RPP 2.0 pozwala skrócić do minimum czas obsługi całego procesu podatkowego, a dzięki zastosowaniu widoków 360⁰ zapewnia stały dostęp do wszystkich danych podatkowych klienta Banku.
„Cieszymy się z realizacji tego projektu. Dysponujemy teraz wydajnym i nowoczesnym narzędziem wspierającym nie tylko naszą pracę, ale także poprawiającym komfort i bezpieczeństwo podatkowe naszych Klientów. System RPP 2.0 obsługuje setki tysięcy deklaracji i raportów rocznie w takich obszarach jak: PIT, CIT, ZUS, PFRON, podatki lokalne, renty i emerytury zagraniczne. Aby wyjść naprzeciw postrzeganiu naszego Banku jako nowoczesnej instytucji finansowej, za cel postawiliśmy sobie ograniczenie ilości danych wysyłanych papierowo do Klientów i urzędów skarbowych. Udało się to osiągnąć dzięki integracjom z takimi systemami jak e-Deklaracje czy Uniwersalna Bramka Dokumentów Ministerstwa Finansów. Dodatkowo w serwisie bankowości internetowej, Klient Biura Maklerskiego logujący się do swojego konta ma możliwość pobrania dokumentów podatkowych w postaci podpisanego certyfikatem kwalifikowanym dokumentu PDF.” – mówi Sławomir Wieteska, Dyrektor Biura Operacji Podatkowych w Centrum Obsługi i Operacji PKO Banku Polskiego.
Aspekty technologiczne
System RPP 2.0 zaprojektowano do obsługi operacji masowych. Automatycznie integruje się z kilkunastoma innymi systemami poprzez dedykowane interfejsy WebService oraz szynę ESB. Przetwarzając miliony rekordów rocznie, waliduje je i agreguje, tak aby wszystkie przechowywane dane były poprawne już na etapie wejścia. Dzięki temu klient w gorącym okresie początku roku nie będzie musiał czekać na swoją deklarację podatkową. System zawiera również wiele dodatkowych integracji rozbudowujących weryfikację danych. Między innymi są to weryfikacja i walidacja danych adresowych przy użyciu bazy rejestru TERYT GUS, bazy kodów pocztowych Poczty Polskiej, autorskiej bazy zasięgów urzędów skarbowych, oddziałów NFZ oraz organów podatkowych.
Dzięki zastosowaniu autorskiej platformy VSoft archITekt do wszelkich przetwarzań danych, pakiety danych wczytywanych do systemu są przetwarzane kilkukrotnie szybciej niż w dotychczas. Nowy system obsługuje również bramkę UBD, skracając czas podpisu i wysyłki deklaracji PIT-8C oraz PIT-11 z kilkunastu godzin do kilku minut. Dzięki zastosowaniu nowoczesnego podejścia do UX rozwiązania, dashboardów oraz widoków 360⁰, wielokrotnie skrócił się również czas dostępu do poszukiwanych danych.
Zastosowanie platformy archITekt umożliwia także równoległy i samodzielny rozwój systemu przez służby IT po stronie klienta, bez konieczności naszego zaangażowania.
Jak przebiegała współpraca
„Kluczowe dla sukcesu tego projektu było zaangażowanie klienta na każdym etapie prac, począwszy od zbierania wymagań, tworzenia projektu rozwiązania, a kończąc na testach poszczególnych faz. Dzięki temu udało się stworzyć wydajne, optymalne i nowoczesne narzędzie, które w pełni realizuje wszystkie procesy biznesowe wymagane w skomplikowanym obszarze sprawozdawczości podatkowej i okołopodatkowej instytucji finansowych. Mamy za sobą dziesiątki godzin warsztatów, spotkań i telekonferencji. Dużym plusem było przeprowadzanie kilkudniowych testów przez osoby biznesowe ze strony klienta już na wstępnych etapach projektów, które odbyły się w naszej siedzibie, w oderwaniu od obowiązków codziennej pracy. Najważniejszym wymaganiem klienta było bezproblemowe przejście z wcześniejszego systemu na nowy i, jak widać po prawie dwóch tygodniach działania produkcyjnego, w pełni się to udało. Dzięki współpracy wszystkich zainteresowanych osób czas wdrożenia skróciliśmy do minimum – zajął zaledwie kilka godzin podczas jednego weekendu”.
Grzegorz Sroka,
Architekt rozwiązań biznesowych
Pion rozwoju obszaru bankowości, VSoft SA
„W rozliczeniach podatkowych nie ma miejsca na pomyłki!!!
Duża liczba zróżnicowanych rozliczeń podatkowych obsługiwanych w systemie RPP oraz mnogość specyficznych przypadków i wyjątków nie występujących w innych Bankach sprawiały, że projekt RPP2.0 był dla Banku i dla VSoft SA naprawdę dużym wyzwaniem.
Dzięki pełnemu zaangażowaniu pracowników obu stron a także dzięki elastycznemu, dostosowanemu do potrzeb klienta podejściu dostawcy podczas budowy poszczególnych modułów i testów, udało się dowieźć i wdrożyć nowe rozwiązanie na produkcję w całości i w zaplanowanym wcześniej terminie.
Fakt, że sama specyfikacja funkcjonalna rozwiązania stanowi blisko 1000 stronicowy dokument najlepiej obrazuje skalę i rozmach całego projektu. Oczywistym jest, że przy tak dużym przedsięwzięciu nie zawsze jest różowo – podobnie było i w tym przypadku. Wiele razy prowadziliśmy z kolegami z VSoft SA ożywione dyskusje odnośnie ostatecznego kształtu poszczególnych modułów oraz ich funkcjonalności, niejednokrotnie też iskrzyło między nami (tak pozytywnie) ale to wszystko w ogólnym rozrachunku przyczyniło się do wykreowania narzędzia dużo lepszego, wydajniejszego i będącego bardziej „user friendly”, od tego czego spodziewaliśmy się dwa lata temu, gdy projekt startował.
Mimo, że jesteśmy świeżo po wdrożeniu produkcyjnym a obecnie trwa okres stabilizacji, to w głowach i na papierze mamy już gotowe pomysły na kolejne modyfikacje rozwojowe i na wdrażanie nowych funkcjonalności usprawniających i dostosowujących RPP2.0 do wciąż zmieniającego się otoczenia prawno-podatkowego.
Jesteśmy dumni z tego, że dzięki współpracy z VSoft SA, PKO Bank Polski dysponuje prawdopodobnie najlepszym na rynku rozwiązaniem IT wspierającym masowe rozliczenia podatkowe.
Dziękujemy 🙂 ”
Maciej Chłodny
Menedżer w Biurze Operacji Podatkowych
Centrum Obsługi i Operacji PKO Banku Polskiego
Dalsze plany
Bardzo cieszy nas udana realizacja, ale jeszcze bardziej – możliwość dalszej współpracy z PKO Bankiem Polskim. Zaraz po wdrożeniu przystąpiliśmy do prac rozwojowych nad dostosowaniem systemu do ciągle zmieniających się wymagań legislacyjnych oraz realizacji dodatkowych pomysłów i usprawnień, które pozwolą na jeszcze lepsze wykorzystanie systemu przez jego użytkowników.
VSoft Tax Reporting automatyzuje cały proces sprawozdawczości podatkowej oraz skraca czas potrzebny na wytworzenie ostatecznych dokumentów podatkowych.