Po raz kolejny mieliśmy ogromną przyjemność uczestniczyć w konferencji Leasing a Ubezpieczenia. Tegoroczna, trzecia edycja wydarzenia była, jak zwykle wypełniona ciekawymi panelami, prezentacjami oraz warsztatami, w trakcie których można było spotkać liderów największych firm z branży. Dzięki temu mogliśmy usłyszeć o ich wyzwaniach, zmaganiach oraz planach – zarówno tych bliższych, które już wkrótce będą realizowane, jak i dalszych, czasem jeszcze w sferze życzeń. Usłyszeliśmy również o obawach związanych ze sprzedażą aut pochodzących z Państwa Środka i spadającą produkcją w Europie. Przygotowanie organizatorów oraz prelegentów było na najwyższym poziomie – nasze również.
Przed konferencją Anna Kurek-Płaneta i Grzegorz Skulimowski przygotowali artykuł, który ukazał się w specjalnym wydaniu Gazety Ubezpieczeniowej dedykowanym temu wydarzeniu. Artykuł, zatytułowany „Samosprzedające się produkty: przyszłość, która już nadeszła” promuje automatyzację procesów po stronie dystrybutora ubezpieczeń. W szczególności procesów wewnętrznych, związanych z przepływem danych pomiędzy takimi systemami jak ubezpieczeniowy, leasingowy, rozliczeniowy, ebok itd.
Cieszy nas to, że temat jest coraz częściej podnoszony na takich wydarzeniach – nie inaczej było i tym razem, gdy zagadnienia te były omawiane na kilku panelach oraz w kuluarowych dyskusjach. Integracje po stronie dystrybutora, mają bezpośredni wpływ na jakość danych oraz otwierają możliwość automatycznych kalkulacji.
Z zainteresowaniem przysłuchiwaliśmy się informacjom o zmianach zachodzących w zakładach ubezpieczeń, ponieważ one mogą mieć bezpośredni wpływ na naszych klientów i rozwiązania informatyczne. W tym obszarze również obserwujemy rozszerzanie integracji oraz wykorzystywanie kolejnych źródeł informacji. Dobrym przykładem są integracje Towarzystw Ubezpieczeniowych z CEPIK, UFG, GUS itd. Wykorzystanie tych zbiorów danych sprawia, że dane o kliencie czy pojeździe są poprawne i aktualne. Wszystko to po to, aby przedstawić klientowi odpowiednią ofertę, bazując na najświeższych danych. Oczywiście weryfikacje w kolejnych źródłach mogą wydłużyć czas kalkulacji i czas oczekiwania na ofertę, jednak tutaj usłyszeliśmy zapewnienia, że wewnętrzne procesy zachodzące w towarzystwach ubezpieczeniowych są stale optymalizowane. Jest to możliwe między innymi dzięki wsparciu AI, które było kolejnym tematem przewijającym się praktycznie przez każdy panel dyskusyjny.
Na jednym z paneli miała miejsce ciekawa dyskusja, dotycząca zmian wprowadzanych przez Towarzystwa Ubezpieczeniowe. Można było odnieść wrażenie, że dzieje się dużo dobrego. Niestety wiele z tych informacji nie dotyczyło kanału leasingowego. Wydaje się, że część zmian proponowanych dystrybutorom ubezpieczeń w kanale leasingowym jest dość skromna. Inna sprawa, że Towarzystwa Ubezpieczeniowe wykonują prace związane z ulepszeniem produktu od strony biznesowej, dostosowaniem zakresu ubezpieczenia oraz lepszą wydajnością swoich serwisów. Natomiast pomijane są aspekty techniczne, związane z obsługą uzyskanej od TU oferty. Mówiąc wprost, często brakuje technicznych możliwości integracyjnych z TU po etapie kalkulacji.
Coraz częściej podnoszony jest temat związany z pracą, którą należy wykonać w systemach agencyjnych. Chodzi tu zarówno o obsługę błędów kalkulacji, wystawianie polis, generowanie raportów z wystawionych polis itd. W przypadku kompletnego procesu polisowego, od kalkulacji po wystawienie polisy z pobraniem dokumentu polisy, dystrybutor mógłby znacząco ograniczyć koszty związane z obsługą takiego produktu oraz dodatkowo z rozwojem i utrzymaniem systemu.
Inne ciekawe tematy które zwróciły naszą uwagę, to coś, co już powoli raczkuje za granicą i z czasem może pojawić się w Polsce, są to takie tematy jak:
- Firmy typu captiv i obawa przed ubezpieczeniem przez producentów pojazdów. Powstają już pierwsze takie firmy, które wraz z samochodem, oferują własne ubezpieczenie. Taka tendencja może powodować tworzenie się nowych TU, które mogą stopniowo rozszerzać swoje możliwości, nie ograniczając się tylko do własnej marki.
- Sprzedaż polis w kanale leasingowym, a nie bezpośrednio u dealera. Pojawiają się modele biznesowe eliminujące dealera z procesu sprzedaży ubezpieczenia. Przy zakupie pojazdu, ubezpieczenie w dogodnych wariantach jest oferowane przez finansującego np. na portalu ebok. Klient w salonie dealerskim wybiera samochód, a wszelkie pozostałe formalności związane z finansowaniem i ubezpieczeniem odbywają się poza salonem.
- Ubezpieczenia flotowe dla wynajmowanych samochodów. Jest to wyzwanie związane z trendami wypożyczania, abonamentów, dzielenia na raty itd. Wchodzące pokolenia niekoniecznie są zainteresowane kupnem auta, ale za to są zainteresowanie korzystaniem z auta wtedy, gdy jest im potrzebne. Stąd floty zarządzające wypożyczanymi pojazdami, będą oczekiwały odpowiedniego zabezpieczenia i zaopiekowania swojego mienia, nie tylko od opiekunów flot, ale również od ubezpieczycieli.
Bardzo ważnym punktem całej konferencji był także temat związany z umowami leasingowymi, a dokładniej mówiąc z formą umowy. Aktualnie obowiązuje prawo wymagające zawarcia umowy w formie pisemnej, aktualizacja która ma szansę wejść w życie już bardzo niedługo, zakłada że wystarczy forma dokumentowa. Zmiana wpłynie przede wszystkim na wyeliminowanie papierowych wydruków oraz na konieczność podpisywania tych dokumentów, co niejednokrotnie oznaczało podróż do klienta. Umowa leasingowa będzie mogła być zawarta i podpisana zdalnie, to znacznie przyspieszy proces, ale dodatkowo powinno przynieść znaczne oszczędności firmom leasingowym oraz samemu środowisku, czyli wpłynie na ślad węglowy. Jako dostawca systemów dla agencji ubezpieczeniowych, z zainteresowaniem przyglądamy się temu, w jaki sposób ta zmiana, wpłynie na proces zawierania ubezpieczenia.
Kompleksowy system do sprzedaży, obsługi i rozliczania polis przeznaczony dla podmiotów branży finansowej. Rozwiązanie wspiera i automatyzuje zarządzanie portfelem produktów ubezpieczeniowych.