Rewolucja finansów Młodego Pokolenia. Trendy i zmiany w bankowości

W ostatnich latach obserwujemy dynamiczną ewolucję w świecie finansów, zwłaszcza w kontekście młodego pokolenia. W artykule postanowiliśmy podzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat najnowszych trendów i zmian w bankowości oraz tego, jak technologia rewolucjonizuje podejście do finansów.

Wolisz posłuchać podcastu o nowych technologiach i młodym pokoleniu, które wchodzi na rynek finansowy?

Transformacja finansów: Zmiany w bankowości

Rozwój technologii i zmieniające się potrzeby konsumenckie kształtują sektor finansowy w sposób, który jeszcze dekadę temu wydawał się niemożliwy do przewidzenia!

Zgodnie z analizami Forrester Consulting coraz istotniejszą rolę w światowym rynku finansowym odgrywa młode pokolenie (zwłaszcza tzw. Generacja Z), przesuwając coraz bardziej granicę i kształtując przyszłość finansów. Banki i instytucje finansowe reagują na zmieniające się nawyki klientów i pojawiające się nowe potrzeby, przechodząc od tradycyjnych modeli obsługi klienta do bardziej nowoczesnych i zautomatyzowanych rozwiązań.

Z jednej strony muszą utrzymać tradycyjne podejście, skupiając się na relacjach z dotychczasowymi klientami, a z drugiej strony, muszą sprostać oczekiwaniom młodego pokolenia, które preferuje elektroniczne rozwiązania i szybkie decyzje.

W ciągu ostatniego roku szczególnie widoczna stała się rola technologii w rewolucji bankowości. Szybkie ścieżki obsługi, wideoweryfikacja, podpisy elektroniczne, a nawet sztuczna inteligencja w procesie decyzyjnym stały się standardem. Banki przechodzą proces transformacji, dostosowując się do rosnących oczekiwań klientów.

Oczekiwania Młodego Pokolenia

Młodzi konsumenci pokolenia Z charakteryzują się unikalnymi cechami kształtującymi ich zachowania, wartości i oczekiwania. Urodzeni po 1995 roku, zazwyczaj jeszcze studenci lub świeżo upieczeni pracownicy, posiadają często wysokie dochody i co za tym idzie są mocno aktywni finansowo. Pokolenie Z to pierwsze pokolenie dorastające w pełni zanurzone w cyfrowej technologii, a dostęp do Internetu, smartfonów i mediów społecznościowych od najmłodszych lat stał się jego naturalnymi narzędziami codziennego użytku.

Chociaż ta grupa wiekowa zazwyczaj nie interesuje się tradycyjnym podejściem do bankowości i bardzo niechętnie korzysta z wszelkiego rodzaju lokalnych placówek, czy oddziałów, to jednak bardzo mocno śledzi nowoczesne usługi bankowe. Młodzi ludzie mają bardzo duże wymagania, oczekują niesamowicie dużej dostępności wszelkiego rodzaju kanałów online i maksymalnego uproszczenia procedur oraz tzw. szybkich ścieżek.

Młode pokolenie chce, aby banki umożliwiały korzystanie ze spersonalizowanych produktów i usług maksymalnie zoptymalizowanych pod ich potrzeby. Automatyzacja, szybkie reakcje na zapytania oraz dostępność doradztwa 24/7 to kluczowe oczekiwania młodych klientów.

mObywatel: Cyfrowa tożsamość oraz rewolucja w usługach publicznych

Dynamiczne zmiany technologiczne dotykają nie tylko banki. Aplikacja mObywatel to prawdziwa rewolucja w sektorze usług publicznych oraz w sposobie zarządzania swoimi dokumentami osobistymi. To nie tylko wygoda, ale także promocja cyfrowej świadomości i bezpieczeństwa.

Młode pokolenie coraz chętniej korzysta z możliwości oferowanych przez mObywatel. Prawdziwą rewolucją jest stworzenie tzw. cyfrowej tożsamości. Aplikacja umożliwia obywatelom przechowywanie w telefonie komórkowym cyfrowych wersji dokumentów, takich jak m.in. dowód osobisty, prawo jazdy czy legitymacja studencka. Dzięki temu Użytkownicy mogą potwierdzać swoją tożsamość lub uprawnienia bez tradycyjnego „plastiku”, wystarczy tylko jego cyfrowo zabezpieczony odpowiednik w telefonie. Obecnie taką formę identyfikacji klienta respektują także banki i instytucje finansowe zgodnie ze zmianami wprowadzonymi od 1 września 2023 przez ustawodawcę.

Trendy technologiczne w bankowości na 2024

Przed nami fascynujący rok, pełen nowości technologicznych w sektorze bankowym. Rozwój technologii biometrycznej, chmur danych, sztucznej inteligencji i machine learningu będą kierunkami, które ułatwią automatyzację procesów, skrócą ścieżki obsługi klienta i zwiększą bezpieczeństwo systemów.

Współczesna bankowość cyfrowa zmierza w kierunku agregacji usług w jednym miejscu przy jednoczesnym wykorzystaniu zaawansowanych technologii do zabezpieczenia danych i procesów transakcyjnych.

Wyzwania banków na drodze do adaptacji

Banki stają przed wieloma wyzwaniami: od dostosowania się do nowych oczekiwań klientów, po szybkie wprowadzanie innowacji. Konieczność utrzymania zgodności z regulacjami przy jednoczesnym dostosowywaniu się do nowych technologii, z zachowaniem maksymalnego bezpieczeństwa, stanowi obecnie spory test dla sektora bankowego.

Agile” staje się kluczowym słowem, zarówno dla banków, jak i dostawców rozwiązań technologicznych. Dostosowanie się do dynamicznie zmieniającego się otoczenia i utrzymanie kroku z oczekiwaniami klientów to wyzwanie, które wymaga elastyczności i szybkiego reagowania.

Edukacja w zakresie bezpieczeństwa finansowego

Obecnie bardzo nasilają się wszelkiego rodzaju zagrożenia socjotechniczne, dlatego edukacja w zakresie bezpieczeństwa staje się niezwykle ważna. Młode pokolenie, choć zazwyczaj bardziej świadome zagrożeń, nadal wymaga ciągłej edukacji. Kampanie edukacyjne na platformach, takich jak YouTube, Instagram czy TikTok mogą skutecznie dotrzeć do młodych użytkowników.

Przyszłość bankowości: Podsumowanie głównych trendów na 2024 r.

W bieżącym roku możemy spodziewać się dalszej rewolucji w sektorze bankowym kierującej się w stronę kompleksowej cyfrowej transformacji. Nasi Klienci, razem z nami, będą kontynuować dostosowywanie się do potrzeb młodego pokolenia.

Podsumowując, bankowość online i nowoczesne technologie stanowią fundament przyszłości sektora finansowego. Elastyczność, szybkość reakcji na zmiany oraz bezpieczeństwo danych są kluczowymi elementami, które pozwolą bankom i instytucjom finansowym sprostać wysokim oczekiwaniom rynku i utrzymaniu odpowiedniego poziomu konkurencyjności.

Alicja Skowronek – Dzierwa

Ze światem IT związana już od ponad 12 lat, uczestnictwo w wielu projektach z różnych zagadnień od logistyki magazynowej i wysyłki zamówień e-commerce poprzez logistykę transportową wraz z planowaniem tras z wykorzystaniem algorytmów AI aż po finanse i kredyty w sektorze kredytowym. Całe doświadczenie łączy jeden wspólny mianownik – ciągłe szukanie rozwiązań. Prywatnie miłośniczka podróży i fotografii.

Zobacz również

See also

Budowanie zaufania wśród klientów to proces, który wymaga konsekwencji, przejrzystości i odpowiedzialności. Spełnianie obietnic, przewidywalna komunikacj...