InsurTech: Kluczowe kryteria wyboru systemu i partnera technologicznego

Sektor InsurTech wspiera sposób funkcjonowania firm, które zajmują się ubezpieczeniami, zarówno na poziomie kreowania produktów, jak i ich dystrybucji. Nowoczesne rozwiązania, mogą znacząco poprawić efektywność operacyjną oraz doświadczenia użytkowników. Wybór odpowiedniego partnera technologicznego jest kluczowy dla osiągnięcia sukcesu w tej dziedzinie. Poniżej przedstawiamy istotne kryteria, które warto wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o wdrożeniu rozwiązań InsurTech w swojej firmie.

Doświadczenie partnera

Zacznijmy od firmy. Wybierając partnera technologicznego, warto zwrócić uwagę na jego doświadczenie w branży ubezpieczeniowej. Partnerzy z wieloletnim doświadczeniem we wdrożeniach rozwiązań InsurTech mogą dostarczyć cennych informacji oraz najlepszych praktyk. Ważne jest, aby partner rozumiał specyfikę rynku ubezpieczeniowego i potrafił dostosować swoje rozwiązania do unikalnych potrzeb firmy.

Warto również zwrócić uwagę na doświadczenie zespołu pracowników partnera technologicznego. Zespół z odpowiednimi kwalifikacjami i doświadczeniem w branży ubezpieczeniowej może znacząco wpłynąć na jakość wsparcia oraz efektywność wdrożeń. Pracownicy powinni posługiwać się domenowym językiem klienta, być na bieżąco z najnowszymi trendami technologicznymi oraz regulacjami, co pozwoli im lepiej doradzać i dostosowywać rozwiązania do potrzeb klientów. Istotne jest, aby na odpowiednim etapie przyjrzeć się kluczowym rozwiązaniom partnera, które najczęściej są zaimplementowane w jego flagowym produkcie, lub dedykowanych projektach.

Funkcjonalność i skalowalność systemu

InsureTech to pojęcie związane z rodzajem prowadzonej działalności, przez dane przedsiębiorstwo. Kluczowym elementem jest tutaj innowacyjność, wprowadzanie intuicyjnych rozwiązań oraz szeroko pojęta analityka i automatyzacja. Jednym z najważniejszych kryteriów wyboru partnera i jego rozwiązania jest zakres oferowanych funkcjonalności oraz gotowość technologiczna i biznesowa do ciągłego rozwoju.

System powinien dostarczać wszystkich podstawowych i niezbędnych narzędzi do realizacji modelu biznesowego, czyli takich jak zarządzanie polisami, klientami, procesy sprzedażowe itd. W przypadku rozwiązań InsurTech zakres funkcjonalności może obejmować automatyzacje procesów w zakresie np. obsługi wznowień, szkód i roszczeń, analitykę danych, wnioskowania na podstawie zawartych polis czy integrację z innymi systemami.

Równie istotna jest skalowalność – w miarę rozwoju firmy system powinien być w stanie obsługiwać rosnącą liczbę klientów oraz zwiększające się ilości danych. Odpowiednia architektura systemu może znacząco ułatwić ten proces, pozwalając na elastyczne dostosowywanie zasobów do aktualnych potrzeb.

Integracja z istniejącą infrastrukturą IT

Kolejnym kluczowym aspektem jest zdolność systemu do integracji z istniejącą infrastrukturą IT. Firmy często korzystają z kilku systemów, które powinny ze sobą współpracować, aby zapewnić kompletny przepływ informacji.

Wprowadzając system ubezpieczeniowy, do organizacji, powinniśmy pamiętać, że rozwiązanie powinno mieć dostęp do wszelkich danych, które mogą zostać wykorzystane w procesach biznesowych. Dane mogą posłużyć do automatycznego określenia zakresu ubezpieczenia czy sprzedaży produktów dodatkowych. Zmiana danych podmiotu w systemie centralnym, czy finansowym może automatycznie wygenerować potrzebę wystawienia aneksu, a w procesie automatycznego wznawianie polis, na pewno zostaną użyte najnowsze dane klienta. Dlatego ważne jest, aby nowy system miał otwarte API oraz wsparcie dla standardowych protokołów wymiany danych, co ułatwi integrację i zminimalizuje ryzyko zakłóceń w działaniu.

Bezpieczeństwo, regulacje, wsparcie techniczne oraz dostępność

Bezpieczeństwo danych to priorytet w branży finansowej, do której zaliczają się ubezpieczenia, gdzie przetwarzane są wrażliwe informacje osobowe. Wybierając partnera technologicznego, należy upewnić się, że oferowane rozwiązania zapewniają wysoki poziom ochrony danych oraz są zgodne z obowiązującymi regulacjami, takimi jak RODO. Partner powinien mieć doświadczenie w zakresie zabezpieczeń oraz audytów, co pomoże w budowaniu zaufania klientów.

Za bezpieczeństwo danych odpowiada nie tylko oprogramowanie, kluczowe jest również wsparcie sprzętowe, odporność na awarie, wysoka dostępność systemu oraz odpowiedni plan backupowy. Dla rozwiązań oferowanych przez przyszłego partnera technologicznego, elastyczność w wyborze sposobu instalacji, skalowalności rozwiązania i odpowiedniego zabezpieczenia na poziomie sprzętowym i programowym, nie powinny być żadną tajemnicą.

Elastyczność i zwinność

InsurTech działa w szybko zmieniającym się otoczeniu, co wymaga elastyczności i zdolności do szybkiego dostosowywania się do nowych wymagań rynkowych. Przy aktualnym rozwoju technologicznym te rozwiązania, które w chwili opracowywania i wdrażania są innowacyjne oraz nowoczesne, już za kilka miesięcy powszednieją i stają się ogólnodostępne. Partner oraz jego rozwiązania powinni umożliwiać efektywne realizowanie i wdrażanie nowych pomysłów w odpowiednio krótkim czasie. Nie można sobie pozwolić na nie wdrożenie funkcjonalności, pożądanej przez biznes w danym momencie, przez opóźnienia wynikające z przyczyn technologicznych. Taka sytuacja wiąże się bezpośrednio z mniejszymi przychodami, na rzecz konkurencji.

Dynamiczne wprowadzanie zmian w produktach i usługach, powinno być oparte o zwinny proces wytwórczy, w tym zakresie powinniśmy zwrócić uwagę na tych partnerów, którzy realizują projekty w metodologii Agile. W dużym skrócie to podzielenie projektu na krótkie np. 2 tygodniowe etapy, częste wdrażanie nowych funkcji i obserwowanie jak wpływają na nasz biznes. W tym procesie bardzo istotna jest informacja zwrotna od użytkowników i możliwość wprowadzenia ulepszeń już w kolejnej wersji aplikacji. Takie dynamiczne wprowadzanie zmian, w krótkich cyklach przynosi szybkie efekty, jednak wymaga od obu stron krótkiej ścieżki decyzyjnej w naszej organizacji.

Podsumowanie

Wybór odpowiedniego systemu i partnera technologicznego to jedno z kluczowych wyzwań stojących przed firmami, które chcą wdrożyć rozwiązania InsurTech. Uwzględnienie powyższych kryteriów – funkcjonalności, integracji, bezpieczeństwa, elastyczności, doświadczenia oraz wsparcia – może znacznie ułatwić podjęcie właściwej decyzji. W obliczu rosnącej konkurencji i dynamicznych zmian w branży odpowiedni wybór technologii i partnera może stanowić klucz do długofalowego sukcesu.

Grzegorz Skulimowski

W branży IT porusza się od 20 lat, informatyk także z wykształcenia – absolwent Informatyki na Uniwersytecie Śląskim. Do zespołu VSoft dołączył w 2010 roku jako ekspert ds. jakości, następnie pełnił rolą analityka, dziś jest architektem rozwiązań biznesowych. Stanowi ogromne wsparcie na linii klient – firma specjalizując się w analizie i projektowaniu systemów informatycznych. Odpowiedzialny jest głównie za rozwój platformy ubezpieczeniowej VSoft Insurance Platform.

Zobacz również

See also

Budowanie zaufania wśród klientów to proces, który wymaga konsekwencji, przejrzystości i odpowiedzialności. Spełnianie obietnic, przewidywalna komunikacj...