Proces wyboru rozwiązania obsługującego procesy ubezpieczeniowe

„Och, jaki piękny poniedziałkowy poranek! Liście się złocą i czerwienią w promieniach jesiennego słońca… Co by tu dziś zrobić? A może wdrożymy system do obsługi ubezpieczeń?” – hola, hola, to tak nie działa! To może inaczej: „Od trzech miesięcy słyszę narzekania pracowników, że obecny system informatyczny jest stary, wolno działa. Kupię im nowy, o, ten niebieski – taki ładny, ucieszą się” – o nie, nie, nie tędy droga! To z innej strony: „W ostatnim półroczu stale rosną nam koszty jednego działu, coś się tam dzieje niedobrego. Wdrożę jutro jakiś system, to na pewno sytuacja się unormuje” – jeśli naprawdę tak myślisz, to jesteś w błędzie. Chcesz mieć wymierne rezultaty, to się przygotuj!

Cel

Zacznij od zadania sobie kilku pytań: Dlaczego chcesz wprowadzić zmianę w swojej organizacji? Po co? Co konkretnie chcesz osiągnąć? Jakich rezultatów oczekujesz? W jaki sposób sprawdzisz, czy osiągnąłeś to, co chciałeś? Ile dajesz sobie czasu na uzyskanie efektów? Żeby zacząć, potrzebujesz postawić sobie cele biznesowe – długo- i krótkoterminowe.

Zdefiniuj procesy biznesowe

Określ, jakie procesy biznesowe zachodzą w Twojej organizacji, jaki jest ich przebieg, kto je wykonuje. Możesz zrobić to sam, oddelegować do tego zadania któregoś z pracowników albo zatrudnić zewnętrznego konsultanta. Każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety. Na przykład osoba spoza Twojej organizacji będzie potrzebowała czasu na zapoznanie się z tym, jak działasz, ale jej spojrzenie będzie całościowe, neutralne, wolne od wewnątrzfirmowych sympatii i antypatii.

Określ, co należy usprawnić

Wiesz już, jakie procesy zachodzą w Twojej organizacji. Czas dowiedzieć się, gdzie i dlaczego coś nie działa, powstały nieciągłości, utworzyły się silosy. Może są takie miejsca, w których pracownicy tracą cenne godziny na proste i powtarzalne działania? Może gdzieś trzeba skrócić ścieżkę obiegu informacji? Albo wręcz przeciwnie – wydłużyć, żeby pani Krysia miała potrzebne jej dane zawsze od razu, a nie musiała się ciągle gdzieś o nie upominać i ich szukać? To jest właśnie moment, żeby poprawić te miejsca w procesach, które tego wymagają.

Wskaż, które z procesów chcesz wesprzeć systemem informatycznym

Masz plan na usprawnienie – świetnie! Teraz czas, żeby przyjrzeć się tym poprawionym procesom i wskazać, które z nich (w całości lub części) można wykonywać przy pomocy systemu informatycznego. Przygotuj spis wszystkich czynności, które chcesz przenieść „do komputera”, nadaj im priorytety – wskaż, co najbardziej pomoże Ci przybliżyć się do osiągnięcia celu, co jest niezbędne, a bez czego jesteś w stanie się obyć. Określ, jaką kwotę jesteś skłonny zapłacić za system.

Znajdź rozwiązanie

Rozejrzyj się po rynku, sprawdź, z jakich rozwiązań korzystają firmy zaprzyjaźnione i konkurencja. Wyślij zapytania do potencjalnych dostawców i nie zapomnij o nakreśleniu im kontekstu biznesowego i przedstawienia celu. Wypróbuj dostępne wersje demo. Szukaj odpowiedniego gotowego rozwiązania (produktu) lub zamów projekt dedykowany. Tutaj kluczowe elementy, na które warto zwrócić uwagę, to: czas oczekiwania na uruchomienie produkcyjne systemu, koszt i możliwość dostosowania. Jeżeli masz ograniczony budżet i zależy Ci na czasie, a cenisz stabilność rozwiązania – wybierz produkt. Jeżeli masz specyficzne wymagania i potrzebujesz indywidualnego rozwiązania, możesz poczekać i nie ograniczają Cię mocno finanse – postaw na projekt dedykowany.

Agnieszka Kukuła

Przygodę z analizą biznesową rozpoczęła ponad 10 lat temu, wspierając organizacje w procesie optymalizacji i wdrażania systemów informatycznych. Po kilku latach przeszła na drugą stronę mocy, by zasilić szeregi dostawców rozwiązań. Uczestniczyła w projektach dla podmiotów m.in. publicznych, z otoczenia biznesu, z branż FMCG, odlewniczej, smart city. Obecnie, w pełni pochłonięta tematyką ubezpieczeń, wspiera klientów VSoft.

Miłośniczka poprawnej polszczyzny. Ostatnio żywo zainteresowana tzw. prostym językiem (plain language).

Zobacz również

See also

Budowanie zaufania wśród klientów to proces, który wymaga konsekwencji, przejrzystości i odpowiedzialności. Spełnianie obietnic, przewidywalna komunikacj...