Samosprzedające się produkty: Przyszłość, która już nadeszła!

Jednym z obszarów, w którym automatyzacja w leasingu ma ogromny potencjał, jest sprzedaż ubezpieczeń.

Dzięki odpowiednio dobranym narzędziom IT firmy leasingowe mogą sprzedawać ubezpieczenia bez pośrednictwa podmiotów zewnętrznych. Na wstępie należy zaznaczyć, że w systemach firmy leasingowej, znajdują się wszelkie potrzebne dane umożliwiające  przygotowanie kompleksowej oferty ubezpieczeniowej. Jednocześnie, dodatkowym atutem jest kontakt z klientem od momentu, gdy wyraża on zainteresowanie danym przedmiotem, aż do etapu podpisywania umowy leasingowej. W artykule tym promujemy podejście do szerszego stosowania integracji, automatyzacji oraz nowoczesnych rozwiązań IT, dzięki czemu firma może osiągnąć stan, w którym ubezpieczenie do leasingu sprzedaje się wręcz samo. Nie trzeba podkreślać, że przynosi to wymierne korzyści zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów.

Dodatek do leasingu? – Nie, to konkretna gałąź biznesu!

Odpowiednio dobrane ubezpieczenie to produkt, który zabezpiecza leasingodawcę, czyli finansującego dany przedmiot. Dlaczego zatem oddawać kontrolę nad zabezpieczeniem tego przedmiotu — a tym samym własnego interesu — innym podmiotom? Czy nie lepiej stworzyć samonapędzającą się machinę, która umożliwi efektywne zarządzanie ubezpieczeniami w ramach leasingu?

Przede wszystkim należy zrobić jeden duży krok – zaufać nowoczesnej technologii i sile automatyzacji.

Rola API w nowoczesnym leasingu

API to interfejs, który pozwala na integrację różnych systemów i usług. W kontekście leasingu API może umożliwić bezpośrednią komunikację między systemem leasingowym a  systemem ubezpieczeniowym. To pierwszy poważny krok, który należy wykonać, aby wprowadzić strumień danych do systemu ubezpieczeniowego, a następnie do systemów Towarzystw Ubezpieczeniowych. W odpowiedzi na przekazane dane system leasingowy otrzyma oferty na ubezpieczenie dostosowane do danego klienta i konkretnego przedmiotu. Oznacza to, że firma leasingowa, zamiast korzystać z pośredników i wykonywać wieloetapowe procesy dostarczania usług do klienta,  może bezpośrednio połączyć swój system sprzedażowy  z systemem odpowiedzialnym za zarządzenie i sprzedaż ubezpieczeń. Dzięki temu może oferować produkt ubezpieczeniowy jako integralną część usługi leasingowej.

Jak czytamy w wielu publikacjach — firmy konsultingowe wskazują, że leasingodawcy, którzy oferują w pakiecie ubezpieczenia, mają większą szansę na ich sprzedaż, ponieważ klienci są mniej skłonni do opuszczania tego procesu w poszukiwaniu ofert u innych dostawców. Z punktu widzenia klienta, proces związany z podpisywaniem umów jest krótszy i nie wymaga od niego specjalistycznej wiedzy ubezpieczeniowej. Dobrze skonstruowany proces oraz odpowiednio dobrane produkty, zniechęcają go do szukania ubezpieczenia na zewnątrz.

Każdy wygrywa

W przedstawionym scenariuszu biznesowym firma leasingowa zyskuje:

  1. Pewność: Zabezpieczenie przedmiotu leasingu jest kompleksowe i odpowiednio dobrane.
  2. Zadowolenie klienta: Klient cieszy się z kompleksowej obsługi w jednym miejscu, podczas jednej wizyty.
  3. Dodatkowy przychód: Prowizje ze sprzedaży ubezpieczeń zwiększają zyski.
  4. Nowe możliwości: Szansa na sprzedaż dodatkowych, wysoko marżowych produktów oraz możliwość wprowadzenia nowych produktów w przyszłości.

 

To tylko niektóre z licznych korzyści, jakie niesie tworzenie ekosystemów usługowych w organizacjach leasingowych. W dzisiejszych czasach klienci stawiają na wygodę i szybkość działania. Klienci chętnie powierzają sprawy związane z ubezpieczeniem samochodu ekspertom, co pozwala im zaoszczędzić czas i uniknąć zbędnego stresu. Taka kompleksowa transakcja między klientem a leasingodawcą otwiera drzwi do długoterminowej współpracy, buduje zaufanie klienta do marki oraz stwarza możliwości wprowadzenia kolejnych usług.

Rozmawiając z klientem o jego wymarzonym samochodzie, zbieramy cenne informacje na temat jego potrzeb, preferencji oraz planów zakupowych. Dowiadujemy się jeszcze więcej podczas podpisywania umowy leasingowej.  Ciągle rozwijamy naszą bazę wiedzy o klientach, dlatego rozszerzanie oferty usług, które wykorzystują tę wiedzę, jest naturalnym krokiem w rozwoju firmy. Te usługi są niezbędne dla klientów, dlatego firma powinna je im zaoferować, zapewniając kompleksową obsługę i „święty spokój”. Korzyści dla klientów mówią same za siebie.

Automatyzacja to klucz do sukcesu

Kluczowym elementem całego procesu jest automatyzacja, która nie tylko przyspiesza działania, ale także eliminuje błędy ludzkie i zwiększa wygodę obsługi. Istotne jest, aby wiedzieć, że poziom automatyzacji po stronie systemu ubezpieczeniowego zależy tylko i wyłącznie od decyzji firmy leasingowej. Technicznie możliwe jest przeprowadzenie całego procesu sprzedaży ubezpieczenia za pośrednictwem systemu leasingowego. System leasingowy korzystając z API, przekaże i pozyska wszelkie niezbędne informacje – od kroku ofertowania aż do wystawienia ostatecznej polisy. Wszystko magicznie zadzieje się z poziomu biurka leasingowego opiekuna klienta – jeśli tylko organizacja na to pozwoli.

Samosprzedające się ubezpieczenia

Automatyzacja w leasingu nie kończy się na jednorazowej sprzedaży ubezpieczenia. Kluczowym aspektem, który również można zautomatyzować, jest proces odnawiania polis. Dzięki masowemu podejściu do odnawiania polis firma leasingowa jest w stanie zarządzać setkami lub tysiącami polis jednocześnie, bez dodatkowego obciążenia dla pracowników. Co więcej, automatyczna wysyłka propozycji odnowienia pozwala na lepsze utrzymanie klientów, którzy mogą rezygnować z ubezpieczeń z powodu braku informacji lub zbyt późnych przypomnień. Klient nie musi przechodzić przez skomplikowane procesy weryfikacji – wszystkie dane dotyczące leasingowanego przedmiotu, poprzedniej polisy i preferencji klienta są już dostępne w systemie.

Co więcej, dzięki przypomnieniom i łatwemu procesowi istnieje szansa, że więcej klientów zdecyduje się na odnowienie polisy u tego samego dostawcy, zamiast szukać ofert w innych firmach.

Dodatkowy potencjał

Dodatkowym źródłem dla takich masowych procesów może być również baza polis obcych – czyli ubezpieczeń zawartych na zewnątrz organizacji, przyniesionych jako potwierdzenie zabezpieczenia przedmiotu leasingu.

Daje to możliwości szerokich działań w celu pozyskania nowych klientów oraz odzyskania szansy na współprace z klientem wcześniej utraconym. Każda polisa obca to zbiór informacji, którą powinniśmy przetworzyć i wyciągnąć wnioski na przyszłość, a najlepiej, gdyby taką analizę wykonywały automatycznie modele analityczne systemu ubezpieczeniowego.

Inspirujące perspektywy dla przyszłości leasingu

Zamiast polegać na zewnętrznych brokerach, firmy leasingowe mogą teraz same przejąć pełną kontrolę nad procesem sprzedaży ubezpieczeń, zapewniając przy tym szybszą i lepszą obsługę klienta. To nie tylko oszczędność, ale też nowa jakość w usługach leasingowych, ukierunkowana na tak ważną dziś klientocentryczność oraz podróż klienta. Co więcej, dzięki technologii możliwe jest zaprojektowanie ekosystemu w taki sposób, aby sprzedaż ubezpieczeń była nawet w stu procentach samoobsługowa. Zatem samosprzedające się produkty mamy na wyciągnięcie ręki!

Oszczędności, nowy strumień przychodów, kontrola nad procesami, silniejsza relacja z klientem, personalizacja… to tylko początek.

Autorzy: Anna Kurek-PłanetaGrzegorz Skulimowski

Kompleksowy system do sprzedaży, obsługi i rozliczania polis przeznaczony dla podmiotów branży finansowej. Rozwiązanie wspiera i automatyzuje zarządzanie portfelem produktów ubezpieczeniowych.

Zobacz również

See also

Budowanie zaufania wśród klientów to proces, który wymaga konsekwencji, przejrzystości i odpowiedzialności. Spełnianie obietnic, przewidywalna komunikacj...